Doner: Uzun bir arama çözüldükten sonra “Dönmanns” in bilmecesi

Mirkelam

Member
Almanya'daki en iyi bilinen “erkeklerden” biri olarak kabul edilir: kebap çantalarını süsleyen uzun bir bıçaklı bir aşçının görüntüsü. Yıllarca çizimi kimin yaptığını belirsizdi. Bir ARD podcast şimdi sırrı havalandırıyor.


Onlarca yıldır çantalar, tişörtler ve hatta gösteri sigortalarında yer aldı-efsanevi “Dönmann”. Bir şefin şapkası, kebap şiş ve dostça bir gülümsemeyle, uzun zamandır bir kült oldu. Kimse uzun zamandır bu ikonik logonun arkasında kim olduğunu bilmiyordu. Şimdiye kadar.

Altı bölümlük ARD podcast “Döner Papers” da, muhabir Aylin Doğan etrafında bir araştırma ekibi, gazetecilerin ve marka uzmanlarının onlarca yıl boyunca bulmadığını açıkladı: ünlü logonun arkasındaki adama Mehmet Unay olarak adlandırılacak ve bugün Düsseldorf'tan bir grafik sanatçısı. Türk göçmen için çok sayıda kanıt konuşuyor. Röportajda Unay, logoyu 1986/7 civarında tasarladı, ancak daha çok rasgele.


“Sipariş bir boşluk dolgusuydu,” diye hatırlıyor Unay. O zaman, çoğunlukla bir Türk seyahat şirketi için broşürler tasarlayan bir baskı şirketi ile bir grafik ajansında istihdam edildi. Aralarında, “Doner Kağıtları” na göre, “Dönermann” için de dahil olmak üzere diğer küçük siparişler de kabul edildi. Muhtemelen büyük estetik iddia veya bütçe olmadan ilk başta sadece bir çalışma kağıdı olmalıdır. Belki bir atıştırmalık veya bir restoran için artık hatırlamıyor, diyor Unay.


Ama bilmeyen şey, bunun bir kolaj olduğudur. Resmin şablonunu bir Clipart Kataloğu'nda buldu-bir şef ve elinde kızartma ile pişirdi. Bir resme uyarladı, rakama uzun bir bıçak verdi, yanında bir kebap şiş. UNAY, süreç bir saat sürmüş olabilir. Bu onun için gerçekten önemli olmadığını ve emrin küçük olduğunu gösteriyor.


Bunu takip eden kült statüsü idi. Logo kopyalandı, milyonlarca kez basıldı – “sokak kredisini” kanıtlamak isteyen Markus Söder gibi politikacılar tarafından bile. Podcast, logo için hiçbir zaman telif haklarını güvence altına almadı. Bunun yerine, markaya girilebilecek becerikli bir gayrimenkul girişimcisiyle birlikte olacaklardı.


“Her şey çok uzundu,” diyor Unay bugün. Ticari marka hakları konusunda anlaşmazlık? Unay, ilgilenmiyordu. Bu kadar uzun bir süre sonra, artık herhangi bir kanıt yoktu, sonuçta, logo onlarca yıl önce ve dijitalleşmeden önce yaratıldı. Buna ek olarak, bugün çok iyi bilinen logo, birçok insanla işbirliği içinde yaratıldı ve bu nedenle ekip çalışması olarak kabul edildi. Örneğin, sadece işi tamamen yapan “Döner Kebab” yazısı Unay'dan geliyor. Onu ekleyen ve çantalara basılmış logo olan herkes hala bilinmiyor.

Yine de, katılımıyla gurur duyuyor, diyor Unay: “Birçok insanın yarattığım bir şeyi bildiği ve sevdiği için mutluyum”.


Kami